Direktlänk till inlägg 22 februari 2007

Kajsa Ingemarsson - Små citroner gula

Av Vilhelmina - 22 februari 2007 13:47

Boken handlar om Agnes, vars liv ena stunden var perfekt (nåja) och andra stunden krashar helt. Den känns väldigt förutsägbar, but having said that, så händer saker nu när jag börjar komma till slutet som jag faktiskt inte alls förväntade mig. Jag är fortfarande hyfsat säker på att jag vet hur den slutar, men å andra sidan är jag av den uppfattningen att en bok kan vara väldigt bra och underhållande även om man vet hur den slutar. (Eller gissar hur den slutar.)Jag kan inte säga att jag relaterar alls till huvudpersonen, men jag tycker det är jättekul att dels läsa om restaurangmiljö - har man varit i branchen (well, Globens Hotell och Restaurangskola är så nära branchen jag kom) så känner man igen mycket och det är kul. Sedan gillar jag att hon inte bara skriver "han hade parkerat bilen en bit bort" utan hon skriver "han hade parkerat på Katarina Bangata". För mig med Stockholmsbakgrund ger det en känsla av att boken är verklig, Katarina Bangata finns ju verkligen och det är förmodligen där han skulle parkera med tanke på vart restaurangen ligger. En sak som stör mig är huvudpersonens namn; Agnes. Agnes är ett väldigt fint namn, men det fanns ingen som hette Agnes när jag var liten, det är ett modernt namn och såvida huvudpersonen inte är väldigt ung – vilket jag inte tror - känns det fel att hon heter Agnes. I övrigt har hon döpt sina karaktärer väldigt tidsenligt, Mamma Maud och Pappa Sven, syrran Madde med pojkvännen Jonas och bästa kompisen Lussan, smeknamn för Louise. Kompisen Kalle och skitstöveln till pojkvän Tobias. Alla dessa namn ligger rätt i tiden om huvudpersonen är mellan 25 – 35, vilket är det intrycket jag fått.Det är en lättläst bok och jag blir nästan besviken när jag inser att vi redan är på London Bridge.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Vilhelmina - 22 augusti 2007 15:23

Just nu läser jag Race to Dakar av Charley Boorman. Han är känd för bland annat "The Long Way Around" som han genomförde med Ewan McGregor.     Att tävla i Dakar rally är verkligen något speciellt. Jag tror ingen kan föreställa sig vilken utmaning de...

Av Vilhelmina - 2 juli 2007 11:24

Jag rensade bland Henrik's böcker höromdan och hittade en som såg så otroligt trist och torr ut på omslaget. Och så hetter den "Impotent Livskamrat sökes" till på köpet! Jag läste på baksidan och tänkte att hmm, den låter rätt kul, vi provar! (...

Av Vilhelmina - 12 maj 2007 13:38

Jag har börjat läsa Mia Törnbloms bok "Självkänsla Nu!" och efter bara några sidor känner jag att den här boken kommer förändra mycket hos mig. Bara att inse skillnaden mellan självförtroende och självkänsla var en enrom aha-upplevelse.     Jag har ...

Av Vilhelmina - 27 mars 2007 22:48

Katie Price är mer känd som glamour model Jordan med stora plastbröst och plutande läppar. Jag har alltid varit stor fan av henne, trots silikontuttarna. Jag tycker hon verkar som en bra tjej, särskilt så som hon behandlar sin son, Harvey. Han ha...

Av Vilhelmina - 27 mars 2007 22:47

Minus nine to one är en underbar bok av Jools Oliver, fru till den Nakne Kocken, Jamie Oliver. Den är ärlig, rak och utan krusiduller. Hon berättar om deras problem att få barn, deras besök till fertilitetskliniken, deras lycka när de upptäckte a...

Skapa flashcards